- doprava slouží pro všestranný rozvoj, který zpětně ovlivňuje ji samotnou (klade požadavky na rychlost a přesnost dopravy)
- její význam roste s globalizací, ekonomickým rozvojem, cestovním ruchem
- osobní doprava patří do teriéru, nákladní do sekundéru
- Výkon přepravy se udává v osobokilometrech (oskm), což je součin počtu přepravovaných osob a vzdáleností, na které jsou přepravovány za časovou jednotku, nebo v tunokilometrech (tkm) – součin hmotnosti nákladu a vzdálenosti, na kterou je přepravován za časovou jednotku.
- Objemy dopravy závisí na poptávce po dopravě (z velké části determinované ekonomickou aktivitou a cenami dopravy) a na nabídce dopravy (dopravní infrastruktuře). Objem dopravy se měří pomocí ukazatelů vozo-kilometrů (vozokm), osobo-kilometrů (oskm) a tuno-kilometrů (tkm). Ty odráží počty ujetých kilometrů, které mohou být dále vztaženy k průměrné obsazenosti vozidel (osobní doprava) či hmotnosti přepraveného nákladu (nákladní doprava).
1. Pozemní doprava
Železniční doprava
- většina železničních tratí postavena v 19. století ve vyspělých zemích, ve 20 st. v rozvojových zemích
- v současnosti její význam slábne, nové tratě se většinou nestaví, modernizují se stávající pro vyšší rychlost a bezpečnost
- kolonizační velmoci zavedly železnici do svých předešlých kolonií (př. Brit. – Indie)
- hlavní mezinárodní tratě se nazývají železniční koridory
- levný a ekologický druh dopravy, poměrně pomalý s výjimkou rychlovlaků (TGV – Francie)
Silniční doprava
- rychle se rozvíjí
- roste množství nákladů přepravovaných po silnici
- roste tranzitní doprava
- zvyšuje počet lidí vlastnící automobil
- často je rychlejší a pohodlnější než vlaková doprava
- nevýhoda:
- nové silnice mění tvářnost krajiny (sekají krajinu na kusy)
- hluk
- vypouštění škodlivin (zejména oxidy dusíku)
- poměrně nebezpečná
- hlavní důraz se klade na výstavbu dálnic
Žádné komentáře:
Okomentovat